Wat is gezonde voeding voor kinderen?

Een veel gehoorde vraag is: “Wat is nou gezonde voeding voor mijn kind?” Daar is geen eenduidig antwoord op. Veel is afhankelijk van de specifieke behoeften van jouw kind. Maar gezond eten voor kinderen hoeft niet moeilijk te zijn. In de basis gaat het erom dat je je kind voedt. Dus dat je je kind geeft wat hij nodig heeft op een dag. Het heeft de voorkeur om dit zo veel mogelijk met natuurlijke producten en ingrediënten te doen. Kinderen moeten goed eten, maar dat betekent niet de hele dag door eten. Zorg ervoor dat er voldoende tijd zit tussen maaltijden en tussendoortjes. En over wat nou gezond is, bestaan veel misverstanden. Ik heb een nuchtere kijk op voeding en hoop jou hiermee te helpen in de zoektocht naar gezond en lekker eten samen met je kinderen.

Gezond en gevarieerd

Voor gezond, gevarieerd en lekker eten geldt: jong geleerd is oud gedaan. Dus hup, breng het vandaag nog in de praktijk. Je kinderen zullen je dankbaar zijn. Gezonde voeding voor je kind is eigenlijk heel simpel: versbereid, voldoende groenten, fruit, (natuurlijke) eiwitten, de juiste vetten en zo gevarieerd mogelijk. Dit betekent ook: zo min mogelijk geraffineerde suikers en bewerkte koolhydraten, zoals in koekjes, chips, maar ook in kant-en-klaarmaaltijden. Daar zitten vooral lege koolhydraten in en geen voedingsstoffen voor je kind. Door het te veel eten van bewerkte koolhydraten kunnen kinderen een ongezond gewicht ontwikkelen. Dat is een trend die we de laatste jaren zien. Veel kinderen zijn hierdoor te dik en ontwikkelen al op jonge leeftijd gezondheidsklachten.

gezonde voeding kinderen

Suikervrij kan niet

Aan de andere kant kiezen steeds meer (hoogopgeleide) ouders ervoor hun kinderen suikervrij en zonder alle lekkernijen op te voeden. Alles puur natuur en totaal geen suikers meer. Alleen is suikervrij niet het allerbeste voor je kind. Daarnaast is het ook niet slim om je kind patat te ontzeggen en hem op de kermis geen suikerspin of zuurstok te geven. De kans is groot dat je kind dit gaat inhalen als hij naar school gaat en hier zelf aan kan komen. Als je kind weet wat snoep en snacks zijn, dan zal hij hier niet nieuwsgierig naar zijn en ernaar gaan verlangen. Zo nu en dan zondigen is gezond. Helemaal suikervrij kan niet en moet je trouwens ook helemaal niet willen. De hersenen van kinderen hebben suikers nodig om te kunnen presteren en ontwikkelen. Je kunt natuurlijk wel het beste voor natuurlijke suikers kiezen. In rozijntjes zitten ook suikers en die zijn gezonder dan roze koeken.

Over gezond en ongezond

Maar is een roze koek nou dan ongezond? Ik ben geen voorstander van producten of ingrediënten als gezond of ongezond bestempelen. Het gaat om het volledige plaatje. Zo is een roze koek niet per definitie ongezond. Maar iedere dag twee roze koeken is toch af te raden. Kies voor natuurlijk en varieer! Eet je doordeweeks gezond, dan kun je in het weekend best een pizza maken met de kids. Zelf pizza maken/beleggen is trouwens veel leuker dan bestellen of kant-en-klaar kopen in de winkel. Een patatje moet ook zeker kunnen, zo lang het maar geen gewoonte is. Als het een traktatie is, vinden kindjes het ook veel leuker en specialer.

Het (goede) voorbeeld

Onthoud tot slot dat je als ouder het (goede) voorbeeld geeft. Je kinderen doen jou na met eten en drinken. Dus als je zelf iedere dag roze koeken eet en cola drinkt, verwacht dan niet dat je kind braaf stukjes paprika eet met een glaasje water on the side! En benadruk vooral dat gezond eten lekker is. Zeg niet tegen je kind dat hij zijn spinazie moet eten omdat het zo gezond is (want lekker boeiend, mam!) en omdat hij er zo sterk van wordt. Dit snapt een kind nog niet. Dus papa en mama, eet zelf ook je veggies en laat zien dat het smaakt!

gezonde voeding kinderen

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *