Onze 3 beste tips om niet ziek te worden

De R zit weer even in de maand en de eerste griepjes zijn een feit. Sommige mensen lijken veel vatbaarder voor virussen dan andere mensen. Hoe kan dat toch? En hoe voorkom je dat je zelf een flinke griep krijgt? Gelukkig kun je je immuunsysteem zelf versterken en daarmee je weerstand verhogen. Heb je eenmaal een snotneus of een flinke griep? Dan los je dat niet op met een glaasje sinaasappelsap of een extra mandarijntje. Hoe dan wel? Dat lees je hieronder.

Immuniteit en weerstand

Voorkomen is beter dan genezen, maar helemaal voorkomen kan niet. Soms is een griepje zelfs best nuttig om opgehoopte afvalstoffen uit je lichaam te verwijderen. Als je vaak ziek bent of soms lang ziek bent en/of lang moet herstellen van een griepje, dan is dat een teken om beter voor jezelf te zorgen. Lees daarvoor onze 3 beste tips om niet ziek te worden hieronder.

Of je ziek wordt, heeft in de eerste plaats niets te maken met weerstand, maar met je immuniteit. Een goede weerstand zorgt er vervolgens voor dat je er snel weer bovenop bent. Immuniteit moet je zien als een leger dat vervelende indringers buiten probeert te houden. Als dit leger niet fit is, dan krijgen indringers een kans.

Tip 1: Goede slapers zijn gezonder

Overdag loopt ons lichaam schade op door alles wat we doen. ’s Nachts herstelt het lichaam zich. Het herstelt wondjes, spierschade door sporten, maar ook mentale schade door ruzie of een drukke dag en het voert afvalstoffen af. Als we een poosje slecht slapen worden we dus vatbaarder voor ziektes.

Er is een directe link tussen een goede weerstand en een goede slaap!

Mensen die te weinig REM-slaap hebben, zijn zelfs vatbaar voor angststoornissen, concentratieproblemen en kunnen depressieve gevoelens ontwikkelen. Slapen is dus ontzettend belangrijk!

tips om niet ziek te worden

Tip 2: Niet stressen

Tot slot werkt een te veel aan stress ook ziektes in de hand. Een beetje stress is goed. Hierdoor zijn we scherp voor een presentatie of een examen. Te veel of chronische stress heeft een onderdrukkend effect op onze weerstand. Helaas hebben veel mensen te maken met veel stress door hun werk, gezin en/of hun drukke lifestyle. Mensen die veel onder stress staan, slapen vaak ook slecht. Maar liefst 48% van de mensen ligt ’s nachts wakker door stress. Deze cijfers liegen er niet om. Hierdoor bouwt de schade in het lichaam op waardoor het steeds minder in staat is virussen af te weren.

Stress zorgt voor afbraak van je weerstand!

Er is ook een link tussen mensen die zwaar sporten en veel ziek zijn. Zwaar sporten zorgt voor een stressreactie in het lichaam. Hierdoor ben je vatbaarder voor ziektekiemen. Dit geldt vooral voor mensen die al veel onder stress staan en weinig ontspannen. Het is bewezen dat tuinieren en wandelen de gezondste vormen van beweging zijn.

Tip 3: Gezonde darmen

Als je een goede stoelgang hebt, heb je vaak ook een goede weerstand. Daarom zijn jonge kinderen vaak ook vatbaarder voor allerlei virusjes. Hun darmflora is nog niet optimaal. Voor een goed immuunsysteem heb je meer nodig dan een glaasje sinaasappelsap. Allereerst moet je ervoor zorgen dat je goed slaapt en stress en ontspanning in balans zijn. Je moet eerst een goede basis leggen. Dat doe je door veel vezels te eten, zoals groenten, fruit en volkoren producten. Want vezels spelen een hele belangrijke rol voor een goede weerstand. De darmbacteriën zijn bepalend voor een goede weerstand. En die bacteriën kunnen alleen groeien als we voldoende vezels eten. Dus hup, zorg dat je voldoende groenten eet.

De bacteriën in de darmen zijn het centrum van ons immuunsysteem; ze maken vitaminen aan en schakelen ziekteverwekkers uit!

Ook verse kruiden worden vaak onderschat. Wist je dat peterselie veel meer vitamine c bevat dan een sinaasappel? Een sinaasappel bevat per 100 gr 50 mg vitamine c. En peterselie bevat maar liefst 133 mg vitamine c per 100 gr. Dus, strooi lekker wat extra peterselie over je salade, of door de nasi. Kleine moeite, groot resultaat.

tips om niet ziek te worden

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *