Ontbijt tips voor baby’s en dreumesen

Je baby drinkt natuurlijk een flesje melk. Sommige dreumesen vinden een flesje warme melk in de ochtend of avond ook nog lekker. Maar wat geef je ze nou als aanvulling op het flesje melk of in plaats van dat flesje melk? Wat is nou een goed ontbijt voor zo’n kleintje? Veel ouders geven hun kind pap. Daar is natuurlijk niets mis mee, als je kindje er gek op is tenminste. Wil je eens wat anders? Hier geef ik enkele suggesties voor lekkere, voedzame en gezonde ontbijtjes die zo op tafel staan. Dus je hoeft er niet eerder voor op te staan. Wel zo fijn!

7 lekkere ontbijt ideeën voor kleine kinderen

Voel je vrij om er zelf lekker mee op los te variëren. Ontbijtjes moeten vooral niet saai worden. Als ik mijn zoontje iedere dag Bircher muesli geef, dan eet hij het na een paar dagen niet meer. Afwisseling is dus goed!

Bircher muesli en vers fruit

Bircher muesli is een ontzettend oud recept en bedacht door Dr. Bircher. Het is heel voedzaam en makkelijk. Bereid het ’s avonds voor, dan hoef je ’s ochtends alleen nog maar aan te vallen! Doordat je de muesli laat weken, is het makkelijker te eten. Je maakt het met havervlokken, (amandel)melk, een beetje citroensap en rozijnen. Laat een nachtje weken in de koelkast. Voeg ’s ochtends fruit en andere lekkere dingen toe. Je kunt hier eindeloos mee variëren, dus ik zal binnenkort hier een paar recepten over delen.

Broodje met geprakte banaan

Vindt je kindje brood lekker? Probeer dan eens een ander beleg dan standaard kipfilet of kaas. Een geprakte banaan op brood is erg lekker. Als je kindje net is begonnen met brood eten dan is dit ook een goed idee! Super simpel! Ook handig voor als je een keer weinig tijd hebt.

Avocadopuree met een geprakt hardgekookt ei erdoor

Als je ’s ochtends geen tijd hebt om een eitje te koken, dan kun je dit prima ’s avonds alvast even doen. De avocado zou ik wel pas ’s ochtends prakken, anders wordt hij bruin. Ook met de avocadopit-truc blijft hij niet zo fris. Prak het ei door de avocadopuree en lepel zo naar binnen. Je kindje heeft voorlopig geen honger meer. Eventueel kun je er een beetje roomkaas en/of kipfilet aan toevoegen.

Worteltaart

Ons zoontje smult van deze gezonde worteltaart. Hij is super gezond, dus je kunt hem gerust als ontbijt eten. Maak hem een keer in het weekend of ’s avonds als je tijd hebt en je kindje kan er een week van eten. Bewaar in de koelkast!

Smoothie

Geef je kindje af en toe eens een goed gevulde smoothie. Misschien vindt je kindje een groene smoothie ook wel lekker. Die van mij is gek op groen. Banaan met avocado blijft lekker dik en kun je lekker lepelen. Voeg water toe als je het drinkbaar wil maken.

Pannenkoeken

Natuurlijk mogen pannenkoeken niet ontbreken in dit lijstje. Pannenkoeken zijn altijd een goed idee. Lekker met banaan en notenpasta.

Gezonde granola

Deze Gezonde granola is een lekkere ontbijttip voor de iets oudere kindjes. Lekker met yoghurt, kwark of melk. Of voeg toe aan bananenijs (bevroren bananen pureren met een scheutje water) in de zomer.

Hebben jullie nog leuke suggesties? We horen graag. Voeg ze toe in de comments!

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *