Stress te lijf! Herken de signalen.

Opgetrokken schouders, droge mond, slapeloosheid, stijve kaken en hardkloppingen. Een continu opgejaagd gevoel. Je herkent het vast ook! Stress. We hebben er allemaal mee te maken. Dagelijks nog wel. Als ouder en vooral als moeder heb je nogal wat ballen in de lucht te houden. Dat levert de nodige stress op. En ook kinderen hebben tegenwoordig al veel jonger last van stress, te wijten aan (prestatie)druk. Stress is in onze maatschappij niet te vermijden en met mate is het juist goed voor ons. Het zet ons op scherp en zorgt ervoor dat we goed presteren. Te veel (dagelijkse) stress kan echter helaas erg ongezond worden met ziektes en stoornissen tot gevolg. Wat kunnen we doen om de stress te beperken en hoe kunnen we onszelf weerbaarder maken?

Stress herkennen

De eerste stap is stress herkennen. Je moet je er bewust van worden en dat is waarschijnlijk nog wel de moeilijkste stap. Veel mensen hebben namelijk voortdurend met stress te maken en merken het dus niet meer. Probeer daarom eens wat vaker een rustmoment te nemen. Dat kan sowieso geen kwaad. Onderzoek hoe je er bij zit. Zijn je schouders gespannen? Voelen je kaken stijf aan? Heb je een droge mond? Zweet je veel? Heb je goed geslapen of lichtjes en ben je niet helemaal uitgeslapen? Voel je je opgejaagd? Dit zijn allemaal kenmerken van stress. Probeer regelmatig bewust te onderzoeken of je hier zelf last van hebt.

Waar komt de stress vandaan?

Vraag je vervolgens af waar de stress vandaan zou kunnen komen. Is het je werk, je rol als moeder, een lastige privésituatie? Geldzorgen? Het dagelijkse rennen en vliegen? Vaak is er zowel sprake van uitlokkende als onderhoudende stressfactoren. In veel gevallen gaat stress vanzelf weer over, bijvoorbeeld als de gebeurtenis waar je stress van kreeg voorbij is. Deze gebeurtenis was dan de uitlokkende factor. Gaat de stress niet vanzelf over? Dan is er vaak sprake van een onderhoudende stressfactor. Stress kan bijvoorbeeld uitgelokt worden door een griepje. Als de griep over is en de stress is nog niet weg? Dan is er nog een andere oorzaak aan te wijzen. Misschien ben je onlangs je baan verloren en maak je je zorgen, of heb je ander slecht nieuws gekregen dat de stress in stand houdt. Vraag jezelf dit af!

Omgaan met stress

Als je weet wat bij jou stress veroorzaakt, ben je al weerbaarder dan wanneer je deze zelfkennis niet hebt. Je bent je er bewust van. Weten waar je hartkloppingen vandaan komen, is beter dan dit niet weten en je allerlei gekke gedachtes in je hoofd halen. Als je weet waar de stress vandaan komt, kun je er vaak ook iets aan doen. Neem de stressfactor weg of als dit niet kan, probeer er dan beter mee om te gaan. Dagelijkse stress als gevolg van rennen en vliegen met drie kids kun je oplossen door iets eerder op te staan bijvoorbeeld.

Rennen en vliegen

Stress als gevolg van een slechte planning kun je de kop induwen door wel met een weekplanning te gaan werken. Ren jij iedere dag na 5 uur nog de supermarkt in om eten te kopen? Daar zou ik ook stress van krijgen. In plaats daarvan kun je beginnen met het bedenken van een weekmenu voor alle eetmomenten op een dag en plan dan ook meteen de bijzonderheden in. Doe 1 keer per week boodschappen in plaats van iedere dag. Dit scheelt iedere dag veel kostbare tijd die je liever thuis doorbrengt met je gezin tijdens het eten.

Zelfhulp tips en tricks

Tot slot nog wat tips en tricks die ik zelf al een hele tijd toepas en echt werken! Als ik merk dat ik opgejaagd ben of druk in mijn hoofd, dan doe ik ademhalingsoefeningen. Ik probeer iedere dag minimaal een half uur stevig te wandelen. Als je onder stress staat is actief/zwaar sporten eerder af te raden omdat dit je lijf nog meer belast en een stressreactie in het lichaam veroorzaakt. Kies dus voor milde vormen van bewegen. Yoga is hier ook goed voorbeeld van, met uitzondering van poweryoga. Buitenlucht doet iedereen wonderen. Voel je lusteloos, moe, druk, vol? Ga even naar buiten. Ook mijd ik ’s avonds alle beeldschermen na een uurtje of 8. In plaats daarvan kies ik voor een goed boek, of lekker even kletsen met mijn lief. Zo kom je ook nog toe aan een beetje quality time!

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *