Gezonde granola in een handomdraai op tafel

Op veler verzoek het recept voor gezonde granola. Want het is toch wel een erg lekker en makkelijk ontbijtje. Alhoewel, gezond? Ik zou hem ‘verantwoorder’ noemen dan de varianten uit de supermarkt. Er zitten namelijk nog steeds zoetstoffen in, alleen lang niet meer zo veel als die kant-en-klare granola. Je kunt hem zo zoet maken als je zelf wilt. En je kunt andere zoetstof kiezen als je geen maple syrup in huis hebt. Ik gebruik ook wel eens rijststroop of honing (koudgeslingerd).

Ingrediënten voor de granola

voor 2 volwassen porties

  • 100 gr pure havermoutvlokken
  • handvol kokosvlokken
  • handvol pompoenpitten
  • 1 el sesamzaad
  • 1 volle el kokosolie
  • 2 tl kaneel
  • 3 el maple syrup

Zo maak je de granola

Doe de havermoutvlokken, kokosvlokken, pompoenpitten en sesamzaad in een koekenpan op een matig vuurtje. Bak even rondom aan.

Schuif dan alle havermout naar een helft van de pan. In de andere helft laat je de kokosolie smelten. Voeg direct de maple syrup en de kaneel toe. Roer het tot een lekker sausje en roer dan meteen door de havermout heen. Blijf rustig omscheppen totdat het na een minuut of 3 tot 5 bruin begin te kleuren. Let op: het kan nu heel snel gaan en je wilt niet dat het verbrandt.

Als de havermout een kleurtje heeft, zet je de pan opzij. Dan kan de granola even afkoelen en uitharden.

Na ongeveer vijf minuten is de granola klaar en kun je hem bij je yoghurt doen. Lekker met vers seizoensfruit!

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *